10 Harhaluuloa Svingistä

1. "Käännä ranteet osuman läpi."

Yleinen luulo on että ranteet pitää kääntää osumassa. Kun pelaaja ohjailee lapaa tietoisesti käsillään on seurauksena epäpuhtaita osumia.

Korjaus:

Kädet kääntyvät automaattisesti jos body release tapahtuu. Massan keskipiste nousee hieman osumassa. Tällainen vartalon kierron tuottama liike vapauttaa ranteet ja mailan automaattisesti keskipakoisvoiman ansiosta.

2. "Pidä pää paikallaan"

Korjaus:

Jos pelaaja yrittää pitää pään paikallaan backsvingissä ja läpiviennissä, hän rajoittaa vartalon ja hartioiden kiertoa asentaen tehokkaan jarrun taakseviennille. Vajaasta kierrosta johtuen alastuloa joudutaan kompensoimaan voimakkaasti käsillä mikä vähentää keskipakosvoimaa ja suurentaa virhemarginaalia.

 

3. "Häntä heiluttaa koiraa"

Pelaajan liikuttaessa ensin pieniä lihaksia (kädet ja käsivarret) niin suuret lihakset seuraavat perässä, seurauksena on houno investointi voiman ja nopeuden kannalta. Taakseviennistä tulee liian pitkä, kädet kääntyvät niskan taakse ja vartalon kierto myöhästyy, pelaaja joutuu tappelemaan svinginsä kanssa.

Korjaus:

Hyvässä lyönnissä liikejärjestys on päinvastainen, kädet asettuvat vartalon eteen myös backsvingin lopussa. Liikkeen suunta on vartalosta mailaan päin, eikä päinvastoin.

 

 

 

4. "Vie maila suoraan linjassa taaksepäin"

Korjaus:

Koska pelaaja seisoo tähtäyslinjan sisäpuolella, täytyy mailan liikkua tähtäyslinjan sisään ja takaisin osuman jälkeen.

ÄLÄ LIIKUTA KÄSILLÄ KÄSIÄ !

5. "Vastusta lantiolla hartioiden kiertoa"

Lantion lukitseminen tukahduttaa hyvän todellisen voimalähteen. Se johtaa mailan keinoteloiseen ohjailuun. Lantion liikkeen vastustaminen vähentää voimantuottoa, rajoittaa hartioiden kiertoa ja heikentää tasapainoa. Käsillä ohjailussa svingissä hartiat kiertyvät ennen lantiota, väärästä liikejärjestyksestä seurauksena on pulleja ja slaisseja.

6. "Lähde downsvingiin vetämällä käsillä alas kohden maata"

Kun pelaaja aloittaa lyöntinsä käsillä, svingissä ei tapahdu oikeanlaista painon siirtoa ja mailaa joudutaan ohjailemaan koko lyönnin ajan. Osumassa liikkuminen tuntuu ahtaalta koska vartalo on svingin tiellä.

(alaselkä ongelmat johtuvat usein tästä)

Korjaus:

Voimaa tuottavan liikeketjun kannalta tehokkaampi tapa aloittaa lyönti on alhaalta ylöspäin. Maksiminopeuden saavuttamiseksi on pelaajan käytettävä kaikkia niveliä ja lihasryhmiä suuruusjärjestyksessä, suurimmasta pienimpään nivelten liikelaajuudet hyödyntäen.

 

7. "Pidä vasen käsi suorana"
Golfsvingissä käsien tulee olla rentoina ja valmiina toimimaan voiman välittäjänä. Vasemman käden tärkein tehtävä on pitää mailasta oikealla tavalla kiinni.

8. "Pidä katse pallossa"

Moni pelaaja jää tuijottamaan maata osuman jälkeen luullen sen parantavan lyöntiä. Se on jopa hengenvaarallista, rasittaa voimakkaasti niskaa ja alaselkää. Ko. asento osumassa ja osuman jälkeen hidastaa mailan lavan liikettä.

Korjaus:

Katso palloa kuin ihmisen kasvoja, et näe pelkästään kumppanisi nenää vaan hahmotat kokonaisuuden. Onnistuneen lyönnin tunnet siitä että napa osoittaa kohteeseen ja ylävartalo lepää tukevasti lantion päällä.

LYÖ AINA SVINGI LÄPI !


9. "Ohjaa mailaa ranteilla backsvingissä"

Mailan tietoinen ohjailu aiheuttaa liian jyrkän liikeradan ja epäpuhtaita osumia, eikä vartalo toimi biomekaanisesti oikein.

Korjaus:

Anna mailan lavan liike-energian kääntää ranteita backsvingissä, näin saavutat hyvän liikelaajuuden sekä aidon svingin. Liike lähtee vartalosta mailaan päin.

KAIKKI KÄSILLÄ TAPAHTUVA OHJAILU ON KOMPENSAATIOTA HEIKOSTA VARTALON KIERROSTA !

10. "Jaa golfsvingi osiin"

Golflyönti on dynaaminen liike. Jos pilkot sen osiin dynaaminen liike muuttuu mekaaniseksi, jolloin kadotat tunteen siitä mitä svingissä pitäisi tapahtua. Golfliikkeessä pitää tuntea liikkeen suunta ja paine. Hyvät pallon lyöjät tuntevat vahvasti maan läsnäolon svingatessaan. Opi tuntemaan liike pienessä mittakaavassa ja kun luottamuksesi svingiin kasvaa voit pikkuhiljaa lähteä laajentamaan liikettä.

PGA Pro Kosti Karhunen